تهویه مطبوع و سرمایش مرکزی

تهویه مطبوع و سرمایش مرکزی

تهویه مطبوع و سرمایش مرکزی، به عنوان عضو جدا نشدنی زندگی بشری همواره در حال پیشرفت است. از دیرباز، انسان دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای تهویه هوای اطراف خود بوده است. مثلا برای گرم کردن خود از آتش و برای خنک کردن خود از آب استفاده می‌کرد. با پیشرفت علم، تجهیزات جدید برای ایجاد یک فضای مطبوع در دست بشر قرار گرفت. کولرهای آبی، چیلرها، فن‌ها و پنکه‌ها همگی جزو تجهیزاتی هستند که برای ایجاد یک فضای مطبوع با دما و رطوبت مناسب اختراع و به کار گرفته می‌شوند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به صورت مختصر در مورد انواع تجهیزاتی که می‌تواند برای این منظور استفاده شود توضیح دهیم. لطفا تا آخر این مقاله با ما باشید!

تهویه مطبوع به چه چیزی اتلاق می‌شود؟

به طور کلی، تهویه مطبوع به مجموعه عملیاتی می‌گویند که برای ایجاد شرایط محیطی مناسب شامل دما و رطوبت محیط به کار می‌برند. برای ایجاد یک فضای مناسب، همیشه ۲ عامل اصلی وجود دارد که رطوبت محیط و دمای محیط است. مثلا دمای محیط، معمولا 25 درجه باید باشد، ولی همین دمای 25 درجه درصورتی که در محیطی خیلی خشک یا مرطوب باشد، ایجاد فضای مناسبی برای افراد در آن محیط نمی‌کند.

برای سرمایش از چه سیستم‌هایی استفاده می‌شود؟

برای خنک کاری کل سیستم‌ها، معمولا یک سری پدیده‌های طبیعی کاربرد دارند. شاید ساده‌ترین روش برای خنک کاری استفاده از باد محیط باشد. دقیقا کاری که پنکه یا بادبزن انجام میدهد. در این فرآیند، هوا به پوست انسان اصابت می‌کند و باعث تبخیر تعریق سطح پوست می‌شود. تبخیر سطحی باعث ایجاد یک اختلاف دما می‌شود که در نهایت ایجاد خنکی یا تبرید می‌کند. همین فرآیند در کولر آبی هم انجام می‌شود. یعنی آب در حالت گذر هوا از روی پوشال (شبیه به پوست) عبور می‌کند و باعث خنکی هوا می‌شود که در نهایت ایجاد یک شرایط مناسب برای محیط می‌کند.

این روش در بسیاری از مناطق به خوبی جواب می‌دهد. ولی برای مناطقی که میزان رطوبت هوا زیاد یا اصطلاحا شرجی است، این روش دیگر پاسخگو نیست. چون میزان رطوبت هوا به قدری است که دیگر قدرت جذب رطوبت از روی پوشال را ندارد. برای همین از یک سیکل ترمودینامیکی که در چیلر استفاده می‌شود، برای خنک کاری محیط استفاده می‌شود. دقیقا اتفاقی که در کولر گازی و یا در چیلر یا یخچال می‌افتد.

برای دیدن بقیه محصولات به صفحه فروشگاه مراجعه کنید!

جدیدترین اخبار مارا در صفحه اینستاگرام ما دنبال کنید!

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

تصفیه خانه استخر
تهویه مطبوع و سرمایش مرکزی
سازمانهای وابسته به حمل و نقل بین المللی
قوانین حمل و نقل بین المللی
علائم تجاری اختصاری در صنعت حمل ونقل بین المللی
بازرسی مخزن ذخیره

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شادآباد، بازار آهن، خیابان آبرسانی، مجتمع تجاری، پاییزان، بلوک 1، طبقه 2، واحد 45
  • 09354071610 - 02166138212
  • farminkar@gmail.com